17 Haziran 2009 Çarşamba

13. ve 14. Yüzyıl Türk Edebiyatı Genel Özellikleri ve Sanatçıları

http://www.isbl.k12.tr/tr/resim/edebiyat-beybun.gif


-->
13. ve 14. Yüzyıl Türk Edebiyatı Genel Özellikleri ve Sanatçıları
Göktürk, Uygur, Karahanlı yazı dilleri Eski Türkçe içinde yer alır. Bunların örneklerini İslamiyetten Önceki Türk Edebiyatında ve Geçiş Dönemi diye adlandırdığımız 11. ve 12. Yüzyıl Türk edebiyatında görmüştük. Türk yazı dili 13. yüzyılda biri Batı Türkçesi, diğeri Kuzey-Doğu Türkçesi olmak üzere ikiye ayrıldı. Batı Türkçesi içinde zamanla Anadolu Türkçesi, Azeri Türkçesi, Türkmen Türkçesi, Gagavuz Türkçesi gibi yazı dilleri meydana geldi.Batı Türkçesinin temelini Eski Anadolu Türkçesi oluşturur. 13. ve 14. yüzyıllar bu yazı dilinin oluşup gelişme dönemidir. Bu dönemde, bu yazı dili ile ortaya konan ve anonim birer özellik gösteren Battalnâmeler, Dânişmendnâmeler, Saltuknâmeler ve Dede Korkut Hikâyeleri önem arz eder.
13. ve 14. yüzyılların önemli bir özelliği de bu dönemde Tasavvuf inanışının hızla yayılarak şiirimizin başlıca konu ve teması haline gelmesidir.
http://img2.blogcu.com/images/o/z/c/ozcansanat/1226062584edebiyat.jpg
HOCA DEHHANİ :
13. yüzyılda yaşamıştır. Horasan Türklerindendir.
İran edebiyatı etkisiyle din dışı şiirler yazdı.
Divan edebiyatının ilk şairi olarak kabul edilir.
Şiirlerinin en önemli teması aşktır. Farsça bir Selçuklu Şehnamesi yazdığı da söylenir; ancak bu eser bugün elimizde değildir.
AHMED FAKÎH :
Çarhnâme : 100 beyitlik bir kasidedir. Eser tasavvuf konusunda öğretici bilgiler içerir. Dünyanın faniliğinden bahseden, günahtan kaçınmayı öğütleyen Çarhnâme, halk için yazılmış dini-ahlâki bir eserdir.
http://img2.blogcu.com/images/o/z/c/ozcansanat/1226062584edebiyat.jpg
HACI BEKTAŞ-I VELİ (1209-1270) :
13.yyda yaşamıştır, Türkistanın Nişabur şehrinde doğmuştur. Ahmet Yesevinin isteğiyle Anadoluya gelmiştir. Bilinen en önemli eseri Makâlâttır. Bektaşilik tarikatının kurucusudur.
Makâlât : Sohbetler sözler anlamına gelir. Hz Ademin yaratılışı, Şeytan ve Şeytani işler, Allahın birliği gibi konuları ele almıştır. Arapça yazılan bu eserin aslı elde bulunmadığı gibi Hacı Bektaşın kaleminden çıktığı da tarihi açıdan henüz kesin değildir.
Vilâyetnâme : Eserde Hacı Bektaş-ı Velinin yaşamı ile ilgili menkıbeler anlatılmaktadır.
http://img2.blogcu.com/images/o/z/c/ozcansanat/1226062584edebiyat.jpg


MEVLÂNA CELALEDDİN-İ RÛMÎ
Eserlerini Farsça yazdığı için Türk Edebiyatının herhangi bir bölümüne dahil edemediğimiz, Mevlana (Celalettin-i Rumi) Anadoluda yetişen mutasavvıf şair ve düşünürlerin en büyük iki isimlerinden biridir. (Diğeri Yunus Emre) Mevlevi tarikatının rehberidir. (Kurucusu değildir; çünkü tarikat, oğlu Sultan Veled tarafından kurulmuştur.)
Mevlananın beş eseri vardır:
1)Mesnevi : Dini tasavvufi ve ahlâki yanı ağır basan didaktik bir eserdir. (6 cilt, 25618 beyit) Mesnevide işlenen konuların çoğu öğüt vermek amacı güder. Konuların işlenişinde hikâye ve fabllarla konuyu açıklama, örnekleme, verilmek istenen düşünceyi pekiştirme yolu izlenir ve her hikâye bir öğütle bitirilir. Farsça yazılmıştır.
2)Divan-ı Kebir : Eserde tasavvufi aşk işlenir.
3)Fîhî Ma Fîh : Mevlânanın sohbetleri sırasında, başta tasavvuf olmak üzere din, ahlâk, felsefe ile ilgili görüşlerini anlattığı; dünya, insan ve şiir anlayışını söz konusu ettiği konuşmalarından meydana gelir.
4)Mecâlis-i Seba : Mevlânanın yedi vaazının bir araya getirilmesiyle meydana getirilmiştir.
5) Mektûbat : Dönemin Selçuklu devleti ileri gelenlerine, dönemin devlet adamlarına, dostlarına yazdığı 145 mektubun bir araya getirilmesiyle oluşturulmuştur.
http://img2.blogcu.com/images/o/z/c/ozcansanat/1226062584edebiyat.jpg



SULTAN VELED (1226-1312)
Mevlananın oğludur. Dini-tasavvufi konulara ağırlık vermekle birlikte biçim olarak Divan tarzı şiirleri Anadoluda ilk yazan odur. Yalnız, şiirlerinin çoğu Farsçadır. Türkçe birkaç gazeli ve mesnevi biçimli birkaç parçası vardır. Farsça eserlerinden bazılarının sonuna Türkçe bölümler eklenmiştir. Selçuk Şehnamesi adlı bir eseri olduğu bilinir, ancak bu eser ele geçmemiştir.
Eserleri :
İbtidanâme : Mevlânanın ve onunla ilişkileri olan kişilerin yaşamlarına ait bilgiler içerir.
Rebâbnâme : Mesnevidir.
İntihânâme : Mesnevidir.
Maarif : Mevlânanın sözlerinin açıklanması yanı sıra kendi özelliklerini ve dönemine ait olayları anlatır.
ŞEYYAD HAMZA
Yûsuf u Züleyhâ : Mesnevidir. 1529 beyittir. Eser, Kuran-ı Kerimdeki Yûsuf kıssasına dayanmaktadır.
http://img2.blogcu.com/images/o/z/c/ozcansanat/1226062584edebiyat.jpg
YÛNUS EMRE (1240?-1320?)
Tekke Edebiyatının en büyük ismidir. Dünya çapında ün yapmıştır. Nerede ne zaman yaşadığına dair kesin bir bilgi yoktur. Eskişehir-Sivrihisar, Karaman dolaylarında yaşadığı kabul edilir. Eskişehir-Sarıköy’de Yunusa ait olduğu kesine yakın bilinen bir mezar vardır. Halka halk diliyle seslenerek, halkın şairi olmayı bilmiştir. İlahileri yüzyıllardır. Hem halkın belleğinde hem de ele çoğaltılan divanlarında yaşamış, günümüzde düzenli basımları yapılmıştır. Tasavvuf terimlerinin dışındaki kullanımları sade halk diliyledir. Genellikle hece ölçüsünü, bazen de aruzu kullanmıştır. Beyit birimiyle yazılmış şiirleri, dize ortalarına yerleştirilen iç kafiyeler dolayısıyla dörtlükler haline getirilmeye de uygundur. Duygulu ve coşkun bir dille ilahi aşkı ve tasavvuf inançlarını işlemiştir. İslam inançlarından kaynaklanan bir hümanizm (insanseverlik) düşüncesine sahiptir. Şiirleri Yunus Emre Divanı” adıyla bir araya getirilip yayımlanmıştır.
Risaletün-Nushiyye (Öğütler Kitabı) adlı öğretici eseri, mesnevi biçiminde, aruzla yazılmıştır.
HALİLOĞLU YAHYA BURGAZİ (13. Yüzyıl)
Fütüvvetnâme : Mevlânanın mesnevisinden yararlanılmıştır.
http://img2.blogcu.com/images/o/z/c/ozcansanat/1226062584edebiyat.jpg
GÜLŞEHRİ (14. Yüzyıl )
Mantıkut- Tayr : Gülşennâme olarak da bilinen eser İranlı şair Feridüttin Attarın aynı adlı eserinin çevirisidir. Kuş Dili demektir. Tasavvufi ve alegorik bir eserdir.
Feleknâme :
ÂŞIK PAŞA (1272-1333)
Horasan!dan gelme, beyliği bırakıp tasavvufa, bilime ve sanata yönelmiş bir ailenin mensubudur. Kırşehirde yaşamıştır. Arapça ve Farsçayı çok iyi bildiği gibi bazı dillere de vakıf olduğu anlaşılan Aşık Paşa, bilinçli olarak Türkçeyi savunmuş ve eserlerini sade sayılabilecek bir dille yazmıştır. Hece ölçüsü ve dörtlük birimiyle yazdıkları gibi, aruzla ve beyitler halinde yazdıkları da sade ve içten bir Türkçeyle kaleme alınmıştır. Şiirlerinde tasavvuf düşüncesini işlemiş; ahlaki, toplumsal nitelikli öğretici eserler vermiştir. En önemli eseri Garipname’dir.
Garipnâme : 10613 beyitlik mesnevisidir. Bundan başka dört mesnevi daha yazmıştır. (Şiirlerinin çoğunu aruzla yazdığı için Aşık Paşa, Divan şairi de sayılabilir.)
http://img2.blogcu.com/images/o/z/c/ozcansanat/1226062584edebiyat.jpg
AHMEDİ (14. Yüzyıl)
İran şiirinin biçim, söyleyiş ve içerik özelliklerini Türkçe şiirlerinde uygulamaya çalışmıştır. Divan sahibi ilk Anadolulu şairdir. Divanından başka İskendername (Büyük İskenderin maceralarıyla ilgili) ve Cemşid ü Hürşid adlı mesnevileri vardır. Daha çok dindışı konuları işlemiştir.
KADI BURHANEDDİN (14. Yüzyıl)
Sivasta beylik kurmuş ve bir savaşta esir düşerek can vermiş bir kahraman olmasına rağmen asıl ününü şiir ve edebiyat alanında yapmıştır. Tuyuğları ve gazelleri ile tanınmıştır. Büyük bir divanı vardır.
NESÎMİ : (14. Yüzyıl )
Azeri ağzıyla gazeller, tuyuğlar yazmıştır. Aslında tasavvuf şairi de sayılabilir. Ancak içerik olarak tekke şiiri özellikleri taşıyan eserleri biçim ve söyleyiş yönünden Divan Edebiyatı özelliklerine sahiptir. Divan şiirinin, halka en iyi hitap eden sade örnekleri verilmiştir. Heyecanlı ve duygulu bir söyleyişi vardır. Halepte derisi yüzülerek öldürülmüştür.
KUL MESUT : ( 14. Yüzyıl )
Kelile ve Dimne Tercümesi : Sade nesrin bir örneğidir. Asıl sahibi Beydebadır.

Hiç yorum yok: