Çocuk Kalbi | Edmondo De Amicis
KİTABIN İNCELEMESİ
Kitabın Adı:Çocuk Kalbi
Yazarı:Edmondo De Amicis
Bir Çocuk Kitabını Bulunması Gereken Özellikler Yönünden İnceleme
A) BİÇİMSEL ÖZELLİKLER
1) Kitabın Oylumu : Kitap 26 cm boyunda,14 cm genişliğinde ve 32 sayfadır. Hacim ve kalınlık bakımından ilköğretim 3. ve 4. sınıf öğrencilerinin yaşına ve gelişimine uygundur. Fakat 5.sınıflarda okuyabilir.
2) Kitabın Baskısı : Kitap dayanıklı ve mat bir kağıda basılmıştır.
3) Kitabın Ciltlenmesi : Ciltleme telle yapıldığı için dayanıklıdır.
4) Kitabın Kapağı : Kitabın kapağı kalın ve kaliteli bir kartondan yapılmıştır. Kapağın resmi canlı ve çekici değil tam tersi soluk renklerle boyanmıştır. Kapağın resmi konuyla alakalıdır. Kapaktaki yazılar siyah renkle yazılmıştır. Yazıların rengi resmin rengine göre daha uyumludur.
Kapağın en üstünde yazarın adı ve soyadı yazılmıştır. Bu yazının hemen altında daha büyük puntoyla yazılmış kitabın adı yer almıştır. Kapağın en altında yayınevinin adı yazılmıştır. Kitabın arka kapağında ise hikayeyi özetleyici yazı ve kitabın hangi yaş grubuna yazıldığı belirtilmiştir. Fakat kitabın kapağında kapak resmini yapan ressamla ilgili hiçbir bilgi yoktur.
Gömlek kapakta kitabı düzenleyen kişinin adına yayınevinin adına ve adresine yer verilmiştir.
5) Yazı Özellikleri : Sayfanın zemini beyaz renkte olup yazılar siyah renkte yazılmıştır. Yazıların büyüklüğü seviyeye uygun olup 18 puntodadır. M.E.B’ in önerdiği harfler tam anlamıyla kullanılmamıştır. (a,ğ,g,y) Yani bilgisayar harfleri kullanılmıştır. Bu da çocuğu harflerin yazılış şekilleri konusunda tereddüde düşürür
6) Kitabın Adı : Kitabın adı kısa ve seviyeye uygundur.
B) RESİMSEL ÖZELLİKLER
Kitapta kapak hariç hiçbir resim bulunmamaktadır. Bu da çocuğun kitabı okumamasına neden olabilir. Ve çocuğun kitabı okurken canı sıkılabilir kitabı okumaktan vazgeçebilir.
C) DİL VE ANLATIM ÖZELLİKLERİ
1) Dil Özellikleri : Kitapta anlatılan olayları 3. sınıfa giden bir öğrenci yazdığı için olaylara açık ve sade bir dil hakimdir. Yabancı kelimelere çok az yer verilmiştir. Kitaptaki olaylar İtalya da geçtiği için insan isimleri yabancı isimlerdir. Anlamı bilinmeyen kelimeler 3. Ve 4. Sınıf öğrencileri için azdır. Yöresel ağız ve argo sözcüklere yer verilmemiştir.
Kitaptaki tümcelerin birçoğu uzun tümcedir. Bu tümcelerdeki sözcük sayısı 10’u bile geçmektedir. Örneğin “iki kitapçı dükkanı çanta,kağıt ve defter satılan anne ve babalarla tıklım tıklım doluydu” ve “üç yıl süreyle aşağı-yukarı her gün geçtiğim yedi sınıf kapısının üzerine açıldığı o koskocaman odayı tekrar çok sevindim” tümceleri uzundur.
2) PLAN : Giriş bölümü 3. Sınıfa başlayan Enrico okulu ve öğretmenlerini tasvir etmiştir. Gelişme bölümünde Enrico başından geçen olayları anlatmıştır. Bu olaylar okuyucuya mesajlar vermektedir. Sonuç bölümünde ise Enrico‘nun annesine yaptığı saygısızlıktan dolayı babasının nasihatleri yazılmıştır.
3) Konu : Kitabın konusu İtalya da bir mahalle okulunda 3.sınıfı okuyan bir öğrencinin yazdığı bir yıllık okul hikayesidir.
Konu ilgi çekici bir biçimde sunulmamıştır. Konusu olsun, içeriği olsun eğitici ve düşündürücü bir kitaptır.
4) Kitabın Özeti : İtalya da bir mahalle okulunda 3.sınıfa yeni başlayan Enrico yeni öğretmeniyle tanışınca ilk başta hoşlanmaz. Eski öğretmeninin o güler yüzünü hatırladıkça üzülür fakat daha sonra yeni öğretmeninden hoşlanmaya başlar. Bir gün Robetti adında bir çocuk okula giderken bir çocuğun atlı tramvay yolunda düştüğünü görür. Çocuğu kurtarırken kendi ayağı atlı tramvayın altında kalır. Bunu gören Enrico üzülür. Başka bir gün Enrico’nun sınıfına Calabriali bir öğrenci gelir. Öğretmen sınıfla kaynaşmasını sağlar.Uzaktan gelen bu öğrenciye iyi davranılmasını ister. Yine günün birinde annesi ve kız kardeşi ile yoksul bir kadına çamaşır götüren Enrico kapıyı açan kadını görür ve içeride sınıf arkadaşını görür. Babası olmayan crossi bütün zorluklara rağmen karanlık odada dersini yapmaya çalışır. Bu duruma üzülen Enrico’nun annesi para yardımında bulunur. Kitabın sonlarına doğru Enrico annesine saygısızlık yapar.Bu olaya üzülen anne ve babası Enrico’ya nasihatlerde bulunur.
5) Kavramlar: Kitapta davranışların karşılandığı kavramlar okuyucuya doğru olarak verilmiştir.
D) İÇERİK ÖZELLİKLERİ
1) Konunun Ana Düşüncesi: Etrafındaki öğrenci arkadaşlarına göre maddi bakımdan iyi durumda olan ve ailesi tarafından ilgi gören çocuğun bu ilgiye fazla layık olamaması.
Bu ana düşünce çocuğa doğrudan verilmemiştir. Hikâyenin sonunda ana düşünce daha net verilmiştir.
Bu kitap bir çocuğun ailesine saygılı davranması gerektiğini,arkadaşlarına iyi davranmasını gerektiğini göstermiştir. Yardımlaşmanın önemi belirtilmiş ve önyargılı davranmamamız gerektiği belirtilmiştir.
ALINTIDIR
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder